4/5 - (7 امتیاز)

مجازات هایی که در قانون مجازات اسلامی قرار دارند به ۴ دسته کلی حد، قصاص، دیه و مجازات های تعزیری نظیر شلاق و حبس تعزیری تقسیم بندی می شوند. تعدادی از این مجازات ها از شرع اسلام گرفته شده است و تعدادی دیگر با توجه به مسائل و نیاز روز جامعه تعریف شده اند. یکی از مجازات هایی که در قانون مجازات اسلامی برای برخی از جرم ها تعیین شده است، شلاق می باشد. مجازات شلاق به دو صورت حدی و تعزیری دسته بندی می شود. در این مطلب درباره شرایط و مبلغ خرید شلاق تعزیری صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید. همچنین برای خرید حبس تعزیری از مشاوره حقوقی کیفری گروه وکلای پاسارگاد استفاده نمایید.

آیا می توان حکم شلاق را خرید؟

مجازات هایی که بر روی بدن افراد اعمال می شوند، همواره از طرف حقوقدانان و فعالین حقوق بشر مورد انتقاد قرار می گیرند. یکی از این مجازات ها که توسط قانون گذار و شرع برای افرادی که جرم تعزیری و حدی مرتکب شده اند، وضع شده است، جرم شلاق تعزیری و حدی است که تاثیر بسیار بدی بر روی جسم فرد مجرم دارد. بنابراین، بسیاری از افرادی که به مجازات شلاق محکوم می شوند به دنبال راهی برای خرید حکم شلاق هستند. اما آیا امکان خریدن حکم شلاق وجود دارد؟ و قیمت هر ضربه شلاق چقدر است؟ در قانون مجازات اسلامی امکان تبدیل و تخفیف برخی از مجازات ها از جمله مجازات شلاق پیش بینی شده است. که در زیر به نحوه خرید شلاق حدی و تعزیری خواهیم پرداخت.

خرید شلاق تعزیری

خرید حکم شلاق حدی

مطابق ماده ۱۵ قانون مجازات اسلامی، مجازات حد به صورت زیر تعریف شده است:

مجازات های حدی به مجازات هایی گفته می شود که موجب، مقدار و نحوه اجرای آن ها در شرع اسلام تعیین شده است. تعدادی از مجازات های حدی در زیر آورده شده است:

  • اعدام
  • شلاق
  • تبعید
  • قطع انگشت
  • قطع دست و پا

این مجازات های حدی بر افرادی که مرتکب جرایم حدی مانند زنا با محارم، شرب خمر، لواط و … اعمال می شوند. از آنجایی که تمام امور مربوط به جرایم حدی در شرع اسلام تعیین شده است، قاضی نمی تواند هیچ گونه تبدیل و تغییری در حکم مجازات های حدی داشته باشد. قاضی تنها باید بعد از مشخص شدن جرم حدی تمام مجازات هایی که در شرع اسلام برای آن تعیین شده است را با همان کیفیت و تمام و کمال برای فرد مجرم به صورت حکم صادر نماید.

طبق ماده ۲۱۹ قانون مجازات اسلامی: “دادگاه نمی‌ تواند، کیفیت، نوع و میزان حدود شرعی را تغییر یا مجازات را تقلیل دهد یا تبدیل یا ساقط نماید. این مجازات ها، تنها از طریق توبه و عفو، به کیفیت مقرر در این قانون، قابل سقوط، تقلیل یا تبدیل است.”

بنابراین، با توجه به اینکه تمام امور مربوط به مجازات های حدی در شرع اسلام مشخص شده است، امکان خرید و تبدیل مجازات های حدی وجود ندارد و فرد مجرم باید سختی شلاق حدی را تحمل کند. قاضی پرونده نیز مختار به تغییر و تبدیل مجازات های حدی نمی باشد.

شرایط خرید شلاق تعزیری

همانطور که اشاره شد، امکان خرید شلاق حدی وجود ندارد و مرتکب جرم باید سختی شلاق را متحمل شود. قاضی پرونده نیز نمی تواند تخفیف یا تبدیلی در مورد مجازات های حدی داشته باشد. اما آیا امکان خرید شلاق تعزیری وجود دارد؟

طبق ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات های تعزیری به صورت زیر تعریف شده اند:

تعزیر، مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون، در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا نقض مقررات حکومتی، تعیین و اعمال می‌ گردد. نوع، مقدار، کیفیت اجراء و مقررات مربوط به تخفیف، تعلیق، سقوط و سایر احکام تعزیر، به موجب قانون، تعیین می‌ شود.

مطابق این ماده مجازات هایی که شامل حد، قصاص و دیه نباشند و درباره افرادی که مرتکب محرمات شرعی شده اند یا  مرتکب شدن جرایمی که طبق نیاز روز جامعه در قانون تعریف شده اند، اجرا می شود، مجازات تعزیری گفته می شود. در شرایطی که جهات تخفیف جرم وجود داشته باشد، امکان تبدیل، تخفیف، تعلیق و سقوط این مجازات ها با نظر قاضی پرونده وجود دارد.

شرایط تبدیل و تخفیف مجازات های تعزیری

مطابق ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی، جهات تبدیل و تخفیف مجازات های تعزیری به صورت زیر است:

  • گذشت کردن فرد شاکی یا مدعی خصوصی
  • همکاری موثر فرد در شناسایی کردن دیگر افراد شریک در جرم
  • همکاری متهم در کشف اموال به دست آمده از جرم یا اموال استفاده شده برای ارتکاب جرم
  • وجود شرایط خاص که در ارتکاب جرم موثر بوده است. مانند رفتار یا گفتار تحریک آمیز یا داشتن انگیزه شرافتمندانه برای ارتکاب جرم
  • اعلام متهم پیش از تعقیب یا اقرار نمودن متهم زمان تحقیق و رسیدگی
  • پشیمانی متهم، داشتن حسن سابقه و یا وضعیت خاص فرد مانند کهولت سن یا بیماری
  • تلاش متهم برای کاهش آثار جرم یا تلاش وی برای جبران کردن زیان ناشی از جرم
  • خفیف بودن زیان وارد شده به فرد به بزه دیده یا کم بودن نتایج زیان بار ناشی از جرم
  • مداخله بسیار کم شریک جرم در وقوع جرم

با توجه به مواردی که گفته شد، در پاسخ به این سوال که آیا امکان خرید شلاق تعزیری وجود دارد؟ باید گفت در صورت مشخص شدن جهات تخفیف و موافقت نمودن قاضی پرونده، خرید شلاق تعزیری، امکان پذیر می باشد. در ادامه، درباره قیمت خرید هر ضربه شلاق تعزیری، صحبت خواهیم کرد.

شرایط تبدیل و تخفیف مجازات های تعزیری

قیمت خرید هر ضربه شلاق تعزیری چقدر است؟

با توجه به اینکه امکان خرید شلاق تعزیری وجود دارد، سوالی که برای تعداد زیادی از افراد ممکن است مطرح شود، این است که در سال ۱۴۰۱ قیمت یک ضربه شلاق چقدر است؟ و آیا این قیمت هر سال تغییر می کند؟

برای خرید شلاق تعزیری و پرداخت نمودن قیمت آن، باید فرد متهم، بعد از موافقت نمودن قاضی پرونده با تبدیل مجازات، به دلیل احراز شدن جهات تخفیف برای هر ۳ ضربه شلاق، مبلغ ۴۰۰ هزار ریال را به صندوق دادگستری، پرداخت نماید تا حکم شلاق وی به جزای نقدی تبدیل شود. درباره تغییر کردن تعرفه قیمت خرید شلاق تعزیری نیز باید گفت، قیمت خرید شلاق تعزیری هر سال با توجه به اعلام دولت و قوه قضاییه تغییر می کند و در قالب بخشنامه هایی اعلام می شود. برای دریافت اطلاعات به روز و دقیق با وکیل کیفری گروه وکلای پاسارگاد در ارتباط باشید.