5/5 - (3 امتیاز)

اولین اقدام طلاق در نتیجه پرونده و مدت زمانی که پروسه طلاق به طول می انجامد اثر گذار خواهد بود. اگر شما قصد طلاق دارید باید مقدمات آن را فراهم کنید و با آگاهی لازم اقدام نمایید. طلاق جنبه های مختلفی دارد. مسائل مالی، مشکلات عاطفی و درگیر شدن فرزندان با طلاق موجب می شود که افراد قبل از اولین اقدام طلاق چاره اندیشی کنند. آشنایی با مراحل طلاق به شما کمک می کند که در این مسیر عملکرد بهتری داشته باشید و به نتیجه دلخواه برسید.

خط پاسخگویی وکلای دادگستر : ۲۲۹۲۰۵۶۲-۰۲۱ (۲۰ خط ویژه)

مشاوره حقوقی اولین اقدام طلاق

اولین اقدام طلاق مراجعه به مشاوره حقوقی است. هر یک از زن و مرد در هنگام جدایی حقوق و تکالیفی دارند که با راهنمایی وکیل خانواده از آن بهره مند خواهند شد. در برخی موارد افراد بدون آگاهی تعهداتی را می پذیرند یا با بخشیدن حقوق خود امتیازاتی را از دست می دهند. وکیل به زوجین کمک می کند که ضمن دریافت حقوق مالی خود تکالیف شان در طلاق را به خوبی انجام دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل متخصص باید به موسسات حقوقی نام آشنا مراجعه کرد. در حال حاضر مراکز مختلفی در زمینه حقوقی فعالیت دارند. اما سابقه وکلا اهمیت زیادی دارد. میزان موفقیت ایشان در به نتیجه رساندن پرونده دانش و تخصص وکیل و قدرت اقناع ایشان را نشان می دهد. وکیل با اشراف بر پروسه طلاق اولین اقدام طلاق را انجام می دهد و پرونده در کوتاه ترین زمان به پایان می رسد.

اولین اقدام طلاق

انواع طلاق و نگارش لایحه در اولین اقدام طلاق

طلاق انواع مختلفی دارد. طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی که در هر کدام از آنها شرایطی بر زوجین وجود دارد. برای آشنایی با این شرایط افراد می توانند در اولین قدم طلاق به وکیل خانواده مراجعه کنند. بر اساس قانون اختیار طلاق در دست زوج می باشد. به این معنی که هرگاه مرد تمایلی به ادامه زندگی مشترک نداشته باشد می تواند به دادگاه مراجعه و با دریافت گواهی عدم سازش حکم طلاق در دریافت کند.

 باید توجه داشت که دادگاه در هر حال اظهارات طرفین را خواهد شنید و در هر نوع طلاق حقوق زوجین را در نظر می گیرد. به این ترتیب اگر مردی قصد طلاق داشته باشد همچنان به مشاوره حقوقی و همراهی وکیل نیاز خواهد داشت.

طلاق از طرف زن یا زوجه

نوع دیگری از طلاق، طلاق از طرف زوجه می باشد که با عنوان خلع و مبارات شناخته می شود. در اولین اقدام طلاق زن با بخشیدن مالی به مرد موافقت ایشان را برای طلاق جلب خواهد کرد. در عرف به چنین طلاقی « مهرم حلال، جانم آزاد» می گویند. طلاق توافقی نوع دیگری از طلاق است که چون در قانون ایران به آن پرداخته نشده است از قوانین طلاق خلع و مبارات پیروی می کند. در طلاق توافقی نیز حقوق و تکالیفی برای دو طرف وجود دارد و برخلاف تصور عموم زن مجبور به بخشیدن حقوق مالی خود نیست. افراد برای پیگیری مراحل طلاق خود می توانند به وکیل طلاق مراجعه کنند.

وکیل خانواده در اولین اقدام طلاق دادخواست طلاق را تهیه می کند. سپس با نگارش لایحه تلاش می کند که از حقوق موکل خود دفاع نماید. در برخی پرونده ها مانند طلاق توافقی زوجین یک وکیل مشترک برای انجام امور طلاق انتخاب می کنند. در این شرایط وکیل به گونه ای عمل می کند که هر دو طرف به یک نسبت از حقوق خود بهره مند شوند. در طلاق توافقی اولین اقدام طلاق تهیه توافقنامه میان زوجین است که وکیل خانواده برای نگارش آن راهنمایی های لازم را ارائه می دهد.

نحوه نگارش و ثبت دادخواست طلاق

اولین اقدام طلاق پس از فراهم کردن زمینه آن ثبت دادخواست طلاق است. وکیل خانواده دادخواست طلاق را تنظیم می کند و سپس تقاضا طلاق را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت خواهد رساند. دفتر خدمات الکترونیک قضایی مدارک لازم را دریافت می کند و تقاضا را به ثبت می رساند. پس از مدتی شعبه رسیدگی کننده مشخص خواهد شد. با تعیین وقت قبلی زوجین در جلسه دادرسی شرکت می کنند.

همانطور که گفته شد طلاق انواع مختلفی دارد و به توجه به نوع آن اولین اقدام طلاق در هر کدام متفاوت خواهد بود. به طور مثال در طلاق توافقی زوجین ابتدا باید در سامانه تصمیم تقاضا خود را به ثبت برسانند. در مصوبات جدید آمده کسانی که قصد طلاق توافقی دارند باید در جلسات مشاوره خانواده شرکت کنند. پس از گذراندن جلسات مشاوره چنانچه زوجین به طلاق اصرار داشته باشند گواهی عدم انصراف از طلاق برای ایشان صادر می شود.  

توصیه حقوقی آن است که اولین اقدام طلاق مراجعه به وکیل خانواده و گفتگو با ایشان باشد. وکیل به طور تخصصی پرونده را بررسی خواهد کرد و زوجین را راهنمایی می کند. در موارد بسیاری ملاحظه می شود که افراد بدون کمک گرفتن از وکیل وارد عمل می شوند. ایشان در اولین اقدام طلاق با طرف مقابل وارد بحث و درگیری می شوند. به طوری که در میانه راه با انبوهی از مشکلات روبرو می شوند. کسانی که بدون همراهی وکیل متخصص اولین اقدام طلاق را به انجام می رسانند گاها تا سال ها درگیر پروسه طلاق می شوند.

نمونه دادخواست طلاق

مراجعه به وکیل طلاق برای مطالبه مهریه و نفقه

در طلاق مسائل مالی اهمیت زیادی دارد. مطالبه مهریه و نفقه از طرف زوجه با چالش های مختلفی روبرو می شود. ناتوانی مرد از پرداخت مهریه یکی از این چالش هاست. در برخی موارد مرد با داشتن تمکن مالی از پرداخت مهریه خودداری می کند. بنابراین اولین اقدام طلاق برای زوجه در این موارد توقیف اموال مرد می باشد.

اگر زن از میزان دارایی های مرد اطلاع دارد در اولین اقدام طلاق باید به اداره ثبت مراجعه و درخواست مطالبه مهریه را ارائه نماید. اداره ثبت ضمن توقیف اموال مرد، وی را ممنوع الخروج خواهد کرد. بنابراین مرد ملزم به پرداخت مهریه خواهد شد. در صورتی که زن احتمال می دهد مرد ادعای اعسار می کند باید از طریق دادگاه وارد عمل شود. وکیل مهریه به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهریه را ارائه می دهد.

همانطور که ملاحظه می شود پروسه طلاق با چالش های گوناگونی همراه است. افراد در اولین اقدام طلاق باید به وکیل متخصص مراجعه نمایند. موسسات حقوقی معتبر به افراد کمک می کنند که افراد در کوتاه ترین زمان و صرف هزینه اندک حکم طلاق را دریافت نمایند.