5/5 - (2 امتیاز)

طلاق توافقی نام یکی از دعاوی حوزه خانواده است که متاسفانه در سال‌های اخیر، زمان زیادی از فرایند دادرسی در حوزه دعاوی خانواده را به خود اختصاص داده است. بسیاری از زوجین به دلیل کاهش تنش و استرس و نیز کم کردن زمان دادرسی تمایل دارند که از وکیل طلاق توافقی برای پرونده خود استفاده کنند. اما برخی از زوجین، به دلایل مختلف اعم از اقتصادی و یا عدم اعتماد آن‌ها به وکلا و موسسات حقوقی تمایل دارند که طلاق توافقی بدون وکیل انجام شود.

صرف نظر از مزایا و معایب این روش، باید گفت در انجام طلاق توافقی بدون وکیل، مجموعه ای از کارها به عهده زوجین است که در این مقاله آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

خط پاسخگویی وکلای دادگستر : ۲۲۹۲۰۵۶۲ – ۰۲۱ (۲۰ خط ویژه)

نحوه انجام طلاق توافقی بدون وکیل

برای انجام طلاق توافقی بدون، زوجین باید کارهایی را قبل و بعد از فرایند دادرسی انجام دهند. نحوه انجام طلاق توافقی بدون وکیل به شرح زیر است:

  • زوجین قبل از هر کاری باید برای انجام مشاوره قبل از طلاق از طریق سایت تصمیم، نوبت مشاوره دریافت کنند. برای زوجینی که می‌خواهند طلاق توافقی بدون وکیل انجام شود، انجام مشاوره قبل از طلاق الزامی است. فرایند مشاوره بسته به شرایط و نیز تشخیص مشاور ممکن است بین ۲ الی ۴ ماه زمان ببرد.
  • پس از دریافت نامه مشاوره مبنی بر عدم سازش، زوجین باید برای ثبت دادخواست طلاق توافقی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. بهتر است قبل از مراجعه به این دفتر، برای نوشتن متن دادخواست به وکیل یا کارشناسی حقوقی مجرب مراجعه شود تا اشتباهی در تنظیم دادخواست رخ ندهد. چرا که اشتباه ممکن است موجب رد دادخواست شود.
طلاق توافقی بدون وکیل
  • پس از ارجاع پرونده به دادگاه زوجین می‌بایست در مورد مسائل حقوقی ناشی از ازدواج، نظیر مهریه، نفقه و اجرت المثل، حضانت، جهیزیه، هدایا و … توافق کنند. این توافق به صورت رای داوری در دادگاه انشاء خواهد شد. همچنین هر کدام از زوجین باید یک داور به دادگاه معرفی کنند.

با صدور رای طلاق و انجام آزمایش بارداری توسط زوجه، هر دو نفر باید به شعبه صادر کننده رای مراجعه و با قبول رای، آن را قطعی کنند. پس از قطعیت رای نیز باز هر دو باید به یک دفترخانه طلاق مراجعه و آن را در شناسنامه ثبت کنند. اعتبار رای از تاریخ قطعیت، 3 ماه خواهد بود.

معایب انجام طلاق توافقی توسط زوجین

حضور وکیل در پرونده طلاق توافقی، قطعا به انجام سریع و بدون دغدغه پرونده کمک می‌کند. معمولا زوجینی که طلاق توافقی بدون وکیل را انتخاب می‌کنند، در انجام مراحل با سردرگمی و در نهایت عدم تفاهم مواجه می‌شوند. هر چند که گروه وکلای پاسارگاد برای تمامی زوجین آرزوی خوشبختی و زندگی پایدار را دارد، اما زوجینی که در مورد طلاق به قطعیت رسیده‌اند، معمولا درانجام طلاق بدون داشتن وکیل به مشکل می‌خورند.

معایب انجام طلاق توافقی بدون وکیل به شرح زیر است:

  • افزایش زمان انجام پرونده از یک ماه به حدود ۴ الی ۶ ماه
  • سردرگمی و افزایش استرس و دغدغه
  • اختصاص زمان زیاد به پرونده در دادگاه‌ها و نیز جلسات مشاوره
  • امکان برهم خوردن توافق میان زوجین در اثر طولانی شدن رسیدگی به پرونده
  • کاهش احتمال ایجاد یک توافقی برد – برد میان طرفین
  • احتمال انجام اشتباه در تمامی مراحل دادرسی از تنظیم دادخواست تا صدور رای داوری و حکم

در نهایت، می‌توان گفت شاید به نظر برسد که مزیت طلاق توافقی بدون وکیل شاید کاهش هزینه باشد. اما با نگاهی درست و عمیق به موضوع خواهید دریافت که هزینه میزان زمانی که زوجین برای پرونده صرف می‌کنند، بسیار بیشتر از هزینه وکیل طلاق توافقی است. علاوه بر این بخصوص برای خانم‌ها، رسیدن به حقوق خود بسیار مهم است. چنانچه وکیل بتواند، زوج را به پرداخت تمام یا بخشی از حقوق زوجه مجاب کند، قطعا پرداخت حق الوکاله به منظور رسیدن به این هدف مطلوب خواهد بود.

عدم اعتماد به وکلا، دلیل انجام طلاق توافقی بدون وکیل

برخی از زوجین عنوان می‌کنند که به دلیل عدم اعتماد به وکلا ترجیح می‌دهند که طلاق توافقی بدون وکیل انجام شود. برخی معتقدند که وکیل ممکن است منافع طرف مقابل آن‌ها را درنظر بگیرد. در پاسخ باید گفت اکثر وکلا به خصوص وکلای شاغل در گروه وکلای پاسارگاد، تلاش می‌کنند که توافق انجام شده حتما به نفع و مصلحت طرفین باشد.

علاوه بر این بهتر است قبل از هر انتخاب از چند وکیل در این زمینه مشاوره حقوقی دریافت کنید و درصورت تمایل و توان مالی به فرد مورد نظر خود وکالت دهید. گروه وکلای پاسارگاد این اطمینان خاطر را به شما می‌دهد که وکلای شاغل در این مجموعه براساس وجدان کاری و تعهد حرفه‌ای و اخلاقی خود، منافع موکلین خود را تامین می‌نمایند.