4.9/5 - (358 امتیاز)
  • طلاق توافقی توسط بهترین وکلای خانواده تهران
  • انجام صفر تا صد مراحل
  • بدون نیاز به حضور زوجین در دادگاه و دادرسی
  • حتی برای شما شهرستانی‌های عزیز، بدون مراجعه به تهران
  • در مدت ۱۰ روز بصورت فوری
  • بدون نیاز به شرکت در جلسات مشاوره بهزیستی
  • هزینه برای هر یک از زوجین ۶ میلیون تومان
  • مشاوره طلاق توافقی در تمامی مراحل تا محضر

فهرست مطالب و دسترسی سریع

بی شک، طلاق یکی از پدیده هایی است که بروز و وقوع آن در هر شرایطی ناخوشایند و نامطلوب می باشد، اما باید توجه داشت که بسیاری از تلخی های به وجود آمده در این فرآیند ناشی از عدم آگاهی می باشد. طلاق توافقی یا تفاهمی، نوعی از طلاق است که در آن زوجین برای طلاق و حل و فصل تمام وابستگی‌های مالی و مسائل مربوط به فرزندان مشترک، توافق می کنند. همچنین گرفتن گواهی عدم امکان سازش، مقدمه انجام یک طلاق خلع یا طلاق مبارات را فراهم می‌کند. در حال حاضر، طلاق توافقی یک قرارداد همه‌جانبه میان زن و شوهر است.

خط پاسخگویی وکلای دادگستر : ۲۲۹۲۰۵۶۲-۰۲۱ (۲۰ خط ویژه)

شرایط طلاق توافقی در سال ۱۴۰۲

در طلاق توافقی می بایست نسبت به موارد زیر تعیین تکلیف صورت بگیرد :

  • میزان و نحوه پرداخت مهریه و نیز میزان بذل (بخشیدن) قسمتی از آن

  • تعیین تکلیف وضعیت نفقه در طول زمان زناشویی و عده

  • توافق بر سر حضانت فرزند و نحوه ملاقات (در صورت وجود)

طلاق توافقی 1402
  • تفاهم بر سر جهیزیه

  • بررسی و توافق بر سر شرایط اولیه موجود در سند ازدواج در مورد تنصیف اموال

  • هر گونه توافق مالی دیگر

مراحل طلاق توافقی بصورت ۰ تا ۱۰۰ در سال ۱۴۰۲ 

شرایط طلاق توافقی یا تفاهمی عبارتند از توافق مقدماتی، گواهی عدم امکان سازش و اجرای صیغه طلاق.

بر این اساس مراحل انجام طلاق توافقی به شرح زیر می‌باشد:

مراجعه به مرکز غربالگری

زوجین قبل از هر کاری  در زمینه طلاق توافقی باید به سایت تصمیم مراجعه نموده و با ثبت نام در این سایت و تعیین وقت به مرکز غربالگری نزدیک محل سکونت خود رفته تا به یک روانشناس جهت طی جلسات مشاوره زوجین معرفی گردند. مطابق آیین نامه جدیدی که برای پرونده های طلاق درنظر گرفته شده، حداقل تعداد جلسات مشاوره زوجین، ۵ جلسه است. در صورتی که روانشناس تشخیص دهد که زوجین قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند، گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می‌کند.

ثبت دادخواست طلاق توافقی

در مرحله اول، زوجین و یا وکیل قانونی آن‌ها می‌بایست با همراه داشتن

  •  کارت ملی
  •  شناسنامه
  • عقدنامه
  • گواهی عدم انصراف از طلاق

 به دفاتر خدمات قضایی و یا واحد ثبت دادخواست مراجعه کنند.

تعیین محل دادرسی

پس از ثبت دادخواست، براساس محل سکونت مشترک زوجین، دادگاه صالح رسیدگی به موضوع تعیین، و تاریخ رسیدگی مشخص میگردد. (با پیامک به زوجین اطلاع داده می‌شود.)

داوری و مراجعه به مرکز مشاوره

دادگاه به منظور صدور گواهی عدم امکان سازش به زوجین اعلام می‌کند که از بین بستگان یا افراد مورد اعتماد خود داورانی به دادگاه نمایند. در صورت عدم معرفی داور از سوی زوجین، دادگاه راسا داور را انتخاب می‌نماید. همچنین، قاضی زوجین را به منظور برقراری سازش به مراکز مشاوره‌ای ارجاع می‌دهد.

صدور و دریافت گواهی عدم امکان سازش

بعد از ارسال نظر مشاور و داور و بررسی توسط قاضی، گواهی عدم امکان سازش در سه نسخه صادرمی شود.

به هر کدام از زوجین یک نسخه داده خواهد شد. به منظور تسریع در روند صدور گواهی عدم امکان سازش می‌بایست در جلسه دوم، حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی ساقط گردد.

مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق

پس از صدور گواهی عدم امکان عدم سازش زوجین می‌تواند با در دست داشتن مدارک، برای ثبت طلاق اقدام کنند. قبل از اجرای صیغه طلاق می‌بایست وضعیت باکره یا مدخوله بودن زوجه مشخص گردد. چنانچه در توافقات اولیه، زوجه اعلام کند که باکره است، می بایست گواهی سلامت بکارت صادر شده از سوی پزشکی قانونی را به دفتر ثبت طلاق ارائه دهد.

در صورت مدخوله بودن نیز، می‌بایست با انجام آزمایش خون، گواهی عدم بارداری را با خود به همراه داشته باشد.

هزینه طلاق توافقی با وکیل (ثبت دادخواست، مشاوره خانواده و دستمزد)

جهت هزینه دادرسی و ثبت دادخواست طلاق توافقی با توجه به شرایط چیزی در حدود ۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار تومان باید در نظر گرفت.

مشاوره در دادگاه خانواده در کلان شهر تهران برای انجام ۵ جلسه مشاوره خانواده برای زوج و زوجه هر کدام حدود ۲۶۰ هزار تومان و برای هر دو نفر در مجموع حداکثر ۵۲۰ هزار تومان می باشد.

مراجعه به دفتر خانه رسمی نیز هزینه ای دارد که باید پرداخت نمود، در کلان شهر تهران معمولاً ۵۸۰ هزار تومان به بالاست که بستگی به عوامل بسیاری می باشد.

باید مد نظر داشت در شرایطی که زوجه دوشیزه است جهت اثبات این موضوع، دادگاه زوجه را جهت معاینه پزشکی و گواهی بکارت به پزشکی قانونی معرفی کرده و در شرایطی که دوشیزه نبوده و یائسه نیز نباشد، در تمامی طلاق ها و طلاق توافقی نیز ارائه گواهی عدم بارداری جهت ثبت طلاق اجباری می باشد.

نکته: در طلاق توافقی، الزامی به حضور وکیل و یا حضور و اجازه والدین نیست. ولی باید دقت نمود ارتباط با وکیل مجرب در طلاق توافقی با در نظر گرفتن شرایط می تواند در مراحل اجرایی طلاق و زمان و پیشرفت پروسه طلاق کمک کند.

هزینه و حق الوکاله وکیل طلاق توافقی در تهران ۱۴۰۲

بابت طلاق توافقی چون در چندین مرحله انجام می شود و در تمام مراحل وکیل همراه شما است و نیاز به حضور شما نیست. هزینه مجموعا برای طلاق توافقی دو نفر زوج و زوجه جمعا ۱۲ میلیون می باشد و این هزینه تا صادر شدن رای است و هیچ هزینه اضافه ای از شما گرفته نخواهد شد، (ظرف حداکثر مدت یک ماه کاری) البته این در صورتی است که کار با وکیل پیش برود و دیگر نیاز به حضور شما در محضر دادگاه نیست و ظرف مدت تعیین شده رای صادر می شود و بابت جاری شدن صیغه طلاق، شما در محضر عقد و ازدواج حاضر می شوید و صیغه طلاق جاری می شود.

مدت زمان طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان طلاق توافقی بستگی به زوجین و آشنایی آن ها با روال قانونی طلاق دارد اما برای افراد عادی حدود ۴ ماه و توسط وکیل با تجربه تا ۱۰ روز هم کاهش خواهد یافت. قوانین جدیدی که در امور خانواده به تصویب رسیده است، شرایط طلاق توافقی را تسهیل نموده، به طوری که از سال ۹۷ مقرر شد زوجین در اولین قدم به سامانه تصمیم مراجعه نمایند. این سامانه با هدف مداخله مراکز مربوطه در طلاق زوجین راه اندازی شده است. پس از آنکه  زوجین درباره طلاق به توافق رسیدند، باید به این سامانه مراجعه کرده و اطلاعات هویتی خود را وارد نمایند.

انجام مشاوره در یکی از مراکز غربالگری در تهران یکی از شرایط اصلی در مسیر طلاق توافقی است. سامانه تصمیم مرکز مشاوره ای را به زوجین معرفی خواهد کرد و باید در طی ۴۵ روز در جلسات مشاوره شرکت کنند. ممکن است تعداد جلسات بین یک تا پنج جلسه تعیین شود. در مشاوره هایی که انجام می‌گیرد در صورتی که زوجین از طلاق انصراف ندهند و بر جاری شدن طلاق توافق داشته باشند، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود و باید دادخواست خود را در دفتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسانند. 

با توجه به اینکه زن و مرد در این نوع طلاق درباره ی مسائل مختلف مانند مهریه، نفقه، حضانت، جهیزیه و… به توافق می رسند، دادگاه چنین توافقی را به رسمیت شناخته و حکم طلاق را صادر خواهد کرد. 

پس از صدور حکم طلاق زوجین می توانند ظرف سه ماه به یکی از دفاتر طلاق مراجعه و طلاق خود را به ثبت برسانند. 

گواهی عدم سازش

مهریه در طلاق توافقی (مطالبه، بخشش یا بذل)

یکی از سوالات و دغدغه‌های زنان در طلاق توافقی، گرفتن مهریه و یا بخشش و بذل مهریه در طلاق توافقی است. بسیاری از زنان در هنگام مراجعه به گروه وکلای پاسارگاد این سوال را دارند که تکلیف مهریه در طلاق توافقی چیست؟

در پاسخ باید گفت که این موضوع کاملا بستگی به توافق میان زوجین دارد. طبعا بسیاری از مردان انتظار دارند که در ازای انجام طلاق، زوجه بخش اعظمی از مهریه خود را بذل کند. به خصوص که قیمت سکه روز به روز در حال افزایش است. البته برخی از مردان نیز هستند که به حکم اخلاق و نیز رعایت مصلحت همسر خود به خصوص زمانی که دارای فرزند مشترک هستند، مهریه زوجه را پرداخت می‌کنند تا وی در ادامه زندگی با مشکل مواجه نشود.

در اکثر پرونده‌های طلاق توافقی، مهریه مهمترین فاکتور تعیین کننده است. بنابراین، باید قبل از هر موضوعی، در مورد مهریه توافق شود. اینجاست که نقش وکیل طلاق توافقی در ایجاد مصالحه و رساندن زوجه به حق خود می‌تواند موثر باشد. توصیه می‌گردد که زنانی که به هر قیمتی به دنبال طلاق هستند و ادله‌ای برای اثبات عسر و حرج ندارند، بهتر است از طریق طلاق توافقی اقدام کنند تا هزینه و زمان و دغدغه خود را کاهش دهند.

طلاق توافقی بدون شرکت جلسات مشاوره خانواده

مشاوره قبل از طلاق برای برخی از زوجین تبدیل به کابوس شده است. طبعا انجام مشاوره قبل از طلاق برای برخی از زوجینی که بدون دلیل و یا از سرلجبازی و ناراحتی‌های مقطعی به دنبال طلاق هستند، بسیار مفید و راهگشاست. اما در برخی از موارد که زوجین واقعا به انتهای راه رسیده‌اند و یا ادامه زندگی مشترک موجب ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیر می‌گردد، مشاوره صرفا موجب افزایش این خسارات خواهد شد.

به همین جهت، در تماس‌های گروه وکلای پاسارگاد، درخواست طلاق توافقی بدون مشاوره بسیار شنیده می‌شود. زوجینی که به دنبال طلاق توافقی بدون مشاوره هستند، اکثرا یا براساس وکالتنامه طلاق اقدام می‌نمایند و یا شرایط به گونه‌ای است که حداقل یکی از طرفین به هیچ عنوان به دنبال انجام مشاوره نیست. طبیعتا در چنین شرایطی، راهکارهای مشاور برای ادامه زندگی بی نتیجه خواهد بود.

گروه وکلای پاسارگاد، برای زوجینی که به دنبال طلاق توافقی بدون مشاوره هستند، این امکان را فراهم نموده است تا بدون حضور در جلسات مشاوره و در اسرع وقت فرایند طلاق را انجام دهند.

نحوه دریافت گواهی آزمایش عدم بارداری برای طلاق

در مرحله مراجعه به دفتر طلاق نیاز به ارائه گواهی عدم بارداری است که از طریق آزمایشگاه های معتبر و یا پزشکی قانونی صادر شده باشد. مدت زمان صدور این گواهی معمولا یک هفته و مدت اعتبار آن یک ماه است بنابراین قبل از دریافت حکم طلاق به آزمایشگاه مراجعه نکنید. برای اطلاع از شرایط و مراحل دریافت گواهی عدم بارداری و یا پروسه طلاق توافقی در صورت بارداری از مشاوره حقوقی استفاده نمایید.

گواهی عدم بارداری

تعیین تکلیف و استرداد جهیزیه

طبق عرف و رسومات حاکم در ایران جهیزیه از طرف خانواده دختر تهیه می شود، و در صورتی که مسئله طلاق پیش آید، جهیزیه به زوجه بازگردانده می شود. 

در صورتی که بین زوجین درباره مالکیت جهیزیه توافقی وجود نداشته باشد، روش های مختلفی برای اثبات مالکیت وجود دارد. در برخی از خانواده ها لیستی با عنوان سیاهه جهیزیه تهیه می شود و به امضا هر دو خانواده عروس و داماد و شخص داماد خواهد رسید، و پس از طلاق با ارائه همان لیست می توان اموال غیر منقول مربوط به زوجه را به وی برگرداند. در صورتی که چنین لیستی وجود نداشته باشد به کمک فاکتور اجناس خریداری شده می توان مالکیت اموال غیر منقول در جهیزیه را به اثبات رساند. 

در هر حال باید توجه داشت که در طلاق توافقی، باید زوجین درباره جهیزیه تعیین تکلیف نمایند، و در کنار مهریه، نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزندان، تعیین تکلیف درباره جهیزیه نیز باید در متن توافق آورده شود. 

گروه وکلای پاسارگاد با توجه به سابقه ای که در به انجام رساندن پرونده های طلاق توافقی دارد بر تمام این موارد اشراف داشته و در مدت ده روز حکم طلاق توافقی را برای زوجین دریافت خواهد کرد. 

خط پاسخگویی وکلای دادگستر : ۲۲۹۲۰۵۶۲-۰۲۱ (۲۰ خط ویژه)

طلاق توافقی با گرفتن وکالتنامه حق طلاق

یکی از بهترین روش‌هایی که به وسیله آن زوجین می‌توانند طلاق توافقی را انجام دهند، طلاق توافقی با وکالتنامه است. در این روش یکی از زوجین  که معمولا مرد می‌باشد به طرف مقابل وکالت می‌دهد تا مراحل طلاق بدون نیاز به شخصی که وکالت داده، انجام شود.

معمولا زوجینی که بر سر حقوق مالی به خصوص مهریه با یکدیگر توافق کامل دارند، از این روش استفاده می‌کنند. به طور معمول زوجه در ازای بذل مهریه خود، حق طلاق را از شوهر خود دریافت می‌کند. البته در بسیاری از موارد نیز زوجه حق اخذ مهریه را ضمن وکالت برای خود محفوظ نگه می‌دارد.

با استفاده از این روش دیگر نیازی به حضور زوج در مراحل دادرسی نیست. اما با توجه به این که زوجه وکیل مع الواسطه است، می‌بایست حتما برای همسر خود وکیل پایه یک دادگستری انتخاب نماید تا بتواند فرایند طلاق توافقی با وکالتنامه را انجام دهد. در حال حاضر، با توجه به رویه جدیدی که در دادگاه‌ها اجرا می‌شود، موکلین گرامی می‌بایست نکات زیر را حتما مدنظر داشته باشند:

  • بذل مهریه

با توجه به عدم حضور مرد در دادگاه، به طور معمول رویه قضات بر این است که حتی اگر زوجه در وکالتنامه حق اخذ مهریه را داشته باشد، برای صدور رای به زوجه اعلام می‌کنند که باید بخش اعظمی از مهریه خود را بذل نماید، مگر آن که مهریه زوجه اندک باشد.

  • وکالت طلاق زوجه

با توجه به الکترونیکی شدن فرایند اعلام وکالت در سامانه ثنا، چنانچه زوجه برای همسر خود وکیل بگیرد، زوج باید کد مربوط به اعلام وکالت وکیل که برای وی پیامک شده را به وکیل انتخابی دهد. در صورتی که به زوج دسترسی نباشد، دادگاه جهت پذیرفتن وکالت وکیل معمولا به زوجه اعلام می‌کند که بخش زیادی از مهریه خود را باید بذل نماید.

  • اسقاط تجدیدنظر خواهی

چنانچه زوج در وکالتنامه، حق اسقاط تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی را به زوجه ندهد، پس از صدور حکم و ابلاغ آن به آدرس اعلام شده در وکالتنامه، زوجه باید ۴۴ روز صبر کند تا در صورت عدم اعتراض زوج، حکم صادره قطعی و قابلیت اجرایی پیدا نماید. در صورت اعتراض زوج، پرونده به مرحله تجدیدنظر رفته و روند قطعیت حکم طولانی تر می‌شود. اما در صورت گرفتن این دو حق از زوج، زوجه و وکیل انتخاب می‌توانند در همان روز صدور حکم، رای را قطعی نمایند.

  • معمولا قضات برای وکالت طلاقی که از تاریخ تنظیم بیش از ۲ الی ۳ سال می‌گذرد، از دفترخانه تنظیم کننده آن استعلام می‌گیرند تا از عدم ابطال وکالت نامه مطمئن شوند.
  • چنانچه در وکالت طلاق، حق توکیل به غیر سلب شده باشد، عملا نمی‌توان از آن استفاده کرد و می‌بایست حتما به این نکته توجه شود.
  • بهتر است وکالت طلاق، حتما بلاعزل باشد.

نحوه پاک یا حذف کردن نام شوهر یا همسر از شناسنامه بعد از طلاق توافقی

بکارت زن در پاک شدن آثار ازدواج و طلاق سابق زوجین تاثیرگذار خواهد بود. در صورتی که زن باکره باشد بعد از صدور حکم طلاق توافقی، می توان با ارائه حکم صادره به اداره ثبت احوال، شناسنامه جدید که فاقد اطلاعات ازدواج سابق باشد دریافت نمود. اما اگر نزدیکی انجام گرفته و زن بکارت خود را از دست داده باشد، زمانی شناسنامه سفید صادر می شود که ازدواج دوم به ثبت برسد، به این معنی که بعد از ازدواج دوم و با رضایت طرف مقابل می تواند آثار طلاق سابق را از شناسنامه خود پاک نماید. 

در صورتی که زوجین دارای شرایط ویژه ای هستند که امکان معاینه پزشکی بکارت برای ایشان وجود ندارد می توانند از مشاوره حقوقی گروه وکلای پاسارگاد کمک گرفته و اطلاعات لازم را به دست بیاورند. 

حذف نام همسر از شناسنامه

نحوه پیگیری و روند پرونده طلاق توافقی توسط وکیل

الف) مشاوره حقوقی اولین و مهمترین قدم در تنظیم دادخواست طلاق می باشد که در موسسه حقوقی گروه وکلای پاسارگاد این امر به آسانی و حتی به کمک تماس تلفنی انجام خواهد گرفت. 

ب) تنظیم متن وکالتنامه بر اساس توافق زوجین و همراه با راهنمایی حقوقی و قانونی وکیل انجام می گیرد، و وکیل طلاق تمام موارد لازم در طلاق توافقی را به طور شفاف برای موکل خود شرح خواهد داد. 

ج) تعیین تکلیف درباره مهریه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و عدم آگاهی درباره نوشتن برخی عبارات مانند بذل تمام یا بخشی از مهریه، و اسقاط حق رجوع به مهریه و… می تواند مشکلات حقوقی در آینده به وجود آورد که وکیل در این باره اطلاعات کافی را در اختیار موکل قرار خواهد داد. 

د) درباره اختیار تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی وکیل باید به روشنی در وکالتنامه تعیین تکلیف شود و در صورتی که وکیل چنین حقی نداشته باشد، تا زمان قطعی شدن حکم که بیش از یک ماه به طول می انجامد زوجین باید منتظر مانده و سپس برای ثبت طلاق در دفترخانه اقدام نمایند. 

ه) ثبت طلاق توسط وکیل در دفترخانه توسط وکیل باید در وکالتنامه ذکر شود. 

نکته: برای کسانی که به فرآیند طلاق و روال قانونی آن تسلط ندارند توصیه می شود از گرفتن طلاق توافقی بدون وکیل پرهیز نمایند تا دچار زیان مالی، اتلاف وقت و آسیب های روحی نگردند.

نقش و اهمیت وکیل طلاق توافقی در پرونده طلاق

یکی از سوالاتی که بسیاری از مردم و موکلین در پرونده طلاق توافقی دارند این است که نقش وکیل طلاق توافقی در پرونده طلاق چیست؟ و آیا با حضور وکیل طلاق توافقی، مراحل کار پرونده سریع‌تر انجام می‌شود یا خیر؟

باید گفت که پرونده طلاق توافقی، از جمله پرونده‌هایی است که علاوه بر زمان، درست انجام شدن مراحل در آن بسیار مهم است. در طلاق توافقی، هر کدام از زوجین حقوقی دارند که به شدت تاکید دارند که پس از حصول توافقات، انتظار دارند که این موارد در رای دادگاه لحاظ شود.

به طور مثال مردی که همسرش در طی طلاق توافقی، مهریه خود را بذل نموده، این تاکید را دارد که حتما این مورد در رای نیز موجود باشد، که بعدها درباره مهریه به مشکل برنخورد و یا زنی که سه دانگ منزل مشترک و یا حضانت فرزندان را به عنوان حقوق خود از شوهر گرفته، انتظار دارد که همه این موارد در رای مربوط به طلاق توافقی لحاظ گردد.

اینجاست که نقش وکیل طلاق توافقی بسیار پررنگ است. چرا که وکیل طلاق توافقی با دقت تمامی این موارد را در برگه توافق زوجین لحاظ کرده و در جلسه مربوط به داوری پرونده طلاق توافقی، با دقت از نگارش مفاد تفاهمات در برگه داوری اطمینان حاصل می‌کند.

امروزه وکیل طلاق توافقی متخصص، به نحوی عمل می‌کند که پرونده طلاق توافقی بدون نیاز به حضور زوجین در جلسات مشاوره بهزیستی انجام شود. این کار موجب می‌شود که مدت زمان پرونده از حدود ۵ ماه به یک ماه کاهش یابد.

شرایط حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی چگونه است؟

مطابق قانون حضانت فرزندان زیر ۷ سال با مادر و پس از آن با پدر است. اما چنانچه زوجین در مورد حضانت فرزندان با یکدیگر توافق دیگری داشته باشند، قانون به آن احترام گذاشته و در حکم مربوط به طلاق توافقی، همان توافق زوجین درج می‌گردد. در این زمینه نکات مهمی وجود دارد که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌گردد:

بهتر است زوجین، علاوه بر تعیین تکلیف حضانت فرزندان در طلاق توافقی، میزان و نحوه ملاقات فردی که حضانت از او سلب شده و نیز نفقه فرزندان با یکدیگر توافق نمایند تا دیگر نیازی به طرح دادخواست جدید برای این موضوع نباشد.

چنانچه زوجین در مورد حضانت و نحوه ملاقات و نفقه با یکدیگر توافق نداشته باشند، در حکم صادر شده قید می‌گردد که موارد فوق مطابق قانون تعیین می‌گردد.

چنانچه فردی که به لحاظ قانونی حق حضانت با اوست، این حق را به دیگری واگذار نماید، پس از ثبت طلاق دیگر نمی‌تواند برای سلب حضانت از طرف مقابل اقدام نماید. مگر آن ادله قانونی و محکمه پسند برای این موضوع داشته باشد.

نحوه نگارش و نمونه متن دادخواست طلاق توافقی

نگارش دادخواست طلاق توافقی از اهمیت زیادی برخوردار است. نحوه نگارش، ارائه دلایل و مستندات و چگونگی تنظیم متن تفاهم نامه طلاق توافقی می تواند بر رویه دادگاه اثرگذار باشد، بنابراین کمک گرفتن از مشاوره حقوقی در این باره بسیار راهگشا خواهد بود. گروه وکلای پاسارگاد با اشراف کامل در زمینه طلاق می تواند دادخواست طلاق با اصول حقوقی و ضوابط قانونی برای اشخاص تنظیم نماید.

متن آماده دادخواست طلاق توافقی

ریاست محترم مجمع قضایی ***

با سلام و احترام به استحضار می رساند

اینجانبان در تاریخ *** به موجب سند نکاحیه شماره *** دفتر ازدواج شماره *** شهرستان *** با تعیین مهریه *** ریال با یکدیگر ازدواج نمودیم که ثمره این ازدواج یک دختر دو ساله می باشد و در حال حاضر به لحاظ اختلافات موجود ادامه زندگی مشترک میسر نبوده و تصمیم به جدایی گرفته ایم. لذا با استناد به ماده واحد اصلاح قوانین و مقررات طلاق مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و بند ۱ ماده ۸ قانون حمایت از خانواده و با لحاظ توافقنامه پیوست، صدور گواهی عدم امکان سازش جهت اجرای صیغه طلاق را دارم.

نمونه برگه تفاهم نامه طلاق توافقی

بسمه تعالی

توافقنامه زوجین

در تاریخ *** زوجین: آقای *** فرزند *** به شماره ملی ***  و خانم *** فرزند *** به شماره ملی *** در دفتر وکالت حاضر شدند و در خصوص موارد ذیل جهت طلاق توافقی، توافق نمودند.

  • مهریه: زوجه مهریه خود را بذل نموده است و حق رجوع را از خود سلب و ساقط می نماید و هیچ ادعایی برای مهریه نخواهد داشت.
  • نفقه و اجرت المثل: زوجه هیچ ادعایی نخواهد داشت.
  • حضانت، ملاقات و نفقه فرزند مشترک: نگهداری فرزند پسر بنام *** با مادر می باشد و پدر حق ملاقات فرزند را برای روزهای پنج شنبه و جمعه خواهد داست. نفقه فرزند با پدر است که بر اساس نیازهای فرزند پرداخت می شود.
  • جهیزیه: زوجه جهیزیه خود را پس از صدور حکم طلاق و قبل از اجزای صیغه طلاق با خود می‌برد.
  • هدایا: زوجین هیچ گونه ادعایی نداشته و نخواهند داشت.
  • سایر حقوق مالی: زوج مبلغ *** تومان برای زوجه به عنوان حق و حقوق در زندگی مشترک در نظر گرفته است که به صورت چک در زمان اجرای صیغه طلاق به زوجه می پردازد.
  • طرفین حق اسقاط درخواست تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی را به وکلای خود اعطا نموده اند.
  • طرفین حق اجرای صیغه طلاق را در دفتر خانه به وکلای خود اعطا نموده اند.

امضاء زوج                  امضاء زوجه

نمونه متن تفاهم نامه طلاق توافقی

نکات مهم در تنظیم وکالتنامه و وظایف وکیل

  • مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور طلاق
  • اختیار شرکت در جلسات مشاوره و داوری 
  • در صورتی که زوجه قصد بخشیدن تمام یا بخشی از حق و حقوق مالی مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل و… را داشته باشد باید اختیار بذل عین یا معادل آن را برای وکیل در وکالتنامه تعیین نماید. 
  • مقدار بذل باید به دقت ذکر شود، و حدود اختیارات وکیل باید به طور دقیق مشخص گردد. 
  • نحوه حضانت فرزندان و چگونگی پرداخت نفقه ایشان، چگونگی ملاقات والدین و فرزندان باید مورد توافق زوجین باشد و در این باره در وکالتنامه اختیارات لازم به وکیل داده شود. 
  • اختیار پیگیری پرونده در مراجع بالاتر مانند تجدید نظر خواهی، فرجام خواهی یا اسقاط چنین حقی برای وکیل باید در وکالتنامه ذکر شود. 
  • در صورتی که زوج اقدام به تنظیم وکالتنامه می کند باید اختیارات لازم درباره تعیین تکلیف مهریه، اختیار بذل، مقدار بخشیدن مهریه و سایر حقوق مالی را از طرف زوجه داشته باشد. 
  • اجرای صیغه طلاق در دفترخانه طلاق جزو وظایف وکیل نمی باشد و به طور معمول انجام چنین امری به زوجین سپرده می شود، اما برای اشخاصی که خارج از ایران هستند در صورتی که تمایل دارند وکیل به نمایندگی از ایشان صیغه طلاق را اجرا و آن را ثبت نماید باید اختیار آن را در وکالتنامه به وکیل بدهند. 

مدارک لازم برای طلاق توافقی ۱۴۰۲

برای پیگیری طلاق توافقی مدارک زیر می بایست به دفاتر خدمات قضایی و یا واحد ثبت دادخواست ارائه شود:

  • سند ازدواج
  • شناسنامه یا کارت ملی زوج
  • شناسنامه یا کارت ملی زوجه
  • وکالت نامه محضری طلاق (الزامی نیست، فقط در صورت اعطای وکالت در طلاق)
  • توافق مبنی بر نحوه پرداخت یا بذل مهریه، نفقه، تعیین تکلیف حضانت فرزند مشترک.
  • نظر واحد مشاوره خانواده در دادگاه
  • گواهی عدم بارداری زوجه
  • نامه مشاوره بهزیستی

نکات مهم طلاق توافقی ۱۴۰۲

مدت اعتبار گواهی عدم سازش، ۳ ماه است. پس از گذشت این مدت، کلیه توافقات میان زوجین برای دفاتر ثبت ازدواج و طلاق فاقد اعتبار است و همچنین پس از صدور گواهی عدم سازش ، هیچ کدام از زوجین حق فسخ گواهی را به صورت یک طرفه ندارند. در صورتیکه پس ازتسلیم گواهی عدم امکان سازش از سوی زوج، زوجه به دفتر برای ثبت طلاق مراجعه نکند. دفتر به او ظرف مدت ۱ هفته اخطار داده و در صورت عدم حضور طی تشریفات قانونی طلاق صادر می‌گردد.

در صورتی که زوجین مایل نباشند، طلاق به صورت رجعی باشد باید امکان فرجام خواهی و تجدید نظر خواهی ساقط گردد و زوجه بخشی از مهریه خود را بذل نماید.

فرآیند طلاق و حتی در بسیاری از موارد طلاق توافقی، به دلیل رابطه مخدوش شده و پر تنش میان زوج، دغدغه های روحی فراوانی برای هر دو طرف ایجاد می نماید. با توجه به همین موضوع معمولا پرونده های طلاق بسیار طولانی و طاقت فرسا بوده و حتی در طلاق توافقی، معمولا بازه زمانی یک تا سه ماهه را باید در نظر گرفت.

نحوه طلاق توافقی در دوران بارداری و حاملگی

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که طلاق توافقی در دوران بارداری، قابل انجام نیست. باید گفت که این تصور غلط است! در هنگام اجرای رای، زن باید با مراجعه به آزمایشگاه، برگه عدم بارداری را دریافت نماید. اما در صورتی که زن باردار باشد نیز رای طلاق توافقی قابل اجراست، مشروط بر این که:

  • با مشخص شدن بارداری زن، پس از وضع حمل، زوج برای فرزند شناسنامه بگیرد.
  • نحوه زایمان و نیز هزینه‌های مربوط به آن و نیز نفقه زن در دوران بارداری باید در متن توافق و نیز رای طلاق توافقی مشخص گردد.

این کار برای حفظ حقوق زن و نیز فرزند مشترک زوجین است. برخی با سوء استفاده و نیز استفاده از نفوذ خود در نهادهای مختلف از قبیل دادگاه، آزمایشگاه، دفاتر طلاق، اقدام به ثبت طلاق توافقی بدون درنظر گرفتن شرایط بارداری زن می‌نمایند و همین امر موجب ایجاد مشکلات بسیار فراوانی برای زوجه و به خصوص فرزند طلاق می‌شوند. به عنوان یک توصیه چنانچه می‌تواند تا پس از وضع حمل برای طلاق توافقی صبر کنید تا مشکلات کمتری داشته باشید.

مزایای استفاده از وکیل طلاق توافقی در پروسه طلاق

  • با استفاده از وکیل طلاق توافقی، فرآیند طلاق در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
  • کاهش دغدغه و دعوا و درگیری‌ها در فرآیند طلاق
  • کاهش آسیب‌های روحی و روانی به افراد خانواده به خصوص فرزندان
  • در صورت حضور وکیل طلاق توافقی نیازی به حضور زن و مرد (زوج و زوجه) در دادگاه نمی‌باشد.
  • یا دادن وکالت در طلاق توافقی به حضور زن و مرد در جلسات مشاوره و یا داوری احتیاجی نیست و وکیل طلاق توافقی در جلسات مشاوره و داوری شرکت از جانب دو طرف شرکت خواهد کرد.
  • وکیل طلاق توافقی، تمام توافقات بین زوج و زوجه را طی صورتجلسه به دادگاه ارائه می‌نماید.
  • حتی اجرای صیغه طلاق توافقی بدون حضور زوجین توسط وکیل انجام می‌شود.

نمونه رای دادگاه و حکم عدم سازش طلاق توافقی

در این بخش یک نمونه حکم واقعی طلاق توافقی یا همان دادنامه که توسط وکلای گروه وکلای پاسارگاد بصورت کامل انجام شده است را مشاهده می کنید:

در خصوص دادخواست تقديمی زوجين هانيه *** و سعيد *** به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) جهت اجرای صيغه طلاق و ثبت آن، دادگاه با عنايت به محتويات پرونده و ملاحظه سند نکاحيه به شماره ترتيب *** مورخ ۸۸/۱۲/۲۷ دفتر اسناد رسمی ازدواج شماره *** که رونوشت مصدق آن ضم پرونده گرديده و با احراز علقه زوجيت دائم فيمابين و نظر به اصرار زوجين بر طلاق تفريق و جدايی زوجين با ذکر دلايل علل عدم تفاهم به مصلحت آنان اعلام شده و اين دادگاه نيز نظر مزبور را مطابق ظواهر و احوال زوجين ميداند لذا تقاضای آنان را وارد و موجه تشخيص و مستندا به مواد ۲۵، ۲۶ و ۲۹ قانون حمايت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس شورای اسلامی گواهی عدم امکان سازش بنا بر توافق زوجين و به شرح توافقات ذيل صادر می شود:

زوجه کليه مهريه ما فی القباله خود را در قبال طلاق به زوج بذل کرده است و وکيل زوج هم قبول بذل می نمايد. نفقه و اجرت المثل و جهيزيه زوجه ادعايی ندارد. نسبت به هدايا طرفين و خانواده ها زوجين ادعايی ندارند. زوجين فاقد فرزند مشترک می باشند. نسبت به ساير حقوق مالی زوجين ادعايی ندارند. ارائه گواهی عدم بارداری دردفتر ثبت طلاق توسط زوجه الزامی است.

حکم طلاق توافقی یا رای دادگاه

فرصت اجرای صیغه طلاق و مراجعه به دفترخانه در حکم طلاق

طلاق واقع شده به ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی و کراهت زوجه از تداوم زندگی و بخشش حقوق مالی از نوع خلع می باشد گواهی صادره مستنداً در اجرای ماده ۳۴ همان قانون طی سه ماه از تاريخ رای قطعی دارای اعتبار بوده و در صورتيکه گواهی صادره ظرف مهلت مزبور به دفتر رسمی طلاق جهت اجرای صيغه طالق و ثبت آن تسليم نگردد و يا تسليم کننده گواهی به دفترخانه، ظرف سه ماه از تاريخ تسليم در دفترخانه طالق جهت اجرای صيغه طالق حاضر نگردد و يا مدارک لازم را به دفترخانه ارائه ننمايد گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط بوده و کليه توافقات مندرج در اين گواهی نيز ملغی خواهد بود.

اجرای صيغه طالق حسب ماده ۳۷ قانون مذکور با رعايت جهات شرعی و با حضور سردفتر انجام خواهد گرفت. رأی صادره حضوری و قطعی است. رييس شعبه ۲۸۱ دادگاه عمومی حقوق (خانواده) تهران – رنجبر ***

نحوه طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور چگونه است؟

برای انجام طلاق توافقی باید مراحل گفته شده در مراجع ایران مورد پیگیری قرار بگیرد، و هر یک از زوجین و یا نماینده قانونی ایشان به مراجع قضایی مراجعه نماید. در صورتی که برای هر یک از افراد امکان سفر به ایران وجود نداشته باشد باید قرارداد وکالت با وکیل طلاق تنظیم نمایند، تا وکیل در کوتاه ترین زمان حکم طلاق توافقی را برای ایشان دریافت کند. 

ماده ۳۴ قانون آیین دادرسی مدنی شرایطی را برای اشخاص مقیم خارج در نظر گرفته تا بتوانند نماینده قانونی جهت مراجعه به دادگاه و سایر مراکز قانونی را تعیین نمایند. 

الف) حضور یکی از زوجین در ایران

در صورتی که یکی از زوجین در ایران حضور داشته باشند مراحل طلاق با سهولت بیشتری انجام می گیرد، و شخصی که در خارج اقامت دارد می تواند با مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایران در خارج به فرد ساکن در ایران وکالت داده تا شخصا پرونده طلاق را پیگیری کند. 

ب) عدم حضور هیچ یک از زوجین در ایران

در صورتی که هیچ کدام از زوجین در ایران نباشد، کمک گرفتن از سایر اعضای خانواده یا دوستان کارآمد خواهد بود. در این شرایط در سفارت یا کنسولگری وکالتنامه ای به نام شخص مذکور تنظیم می شود تا وی بتواند با کمک وکلای طلاق در ایران حکم طلاق توافقی را برای ایشان دریافت نماید. 

ج) ارتباط مستقیم به وکیل

یکی از آسان ترین و اصولی ترین روش ها ارتباط مستقیم به وکیل می باشد. با توجه به این که طی کردن مراحل طلاق شرایط و ضوابط مربوط به خود را دارد، کمک گرفتن از افراد متخصص می تواند مسیر را هموار نماید. در این صورت فقط کافی است زوجین به سفارت یا کنسولگری مراجعه کرده و با وکیل طلاق وکالتنامه طلاق تنظیم نمایند. 

نحوه طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور

خط پاسخگویی وکلای دادگستر : ۲۲۹۲۰۵۶۲-۰۲۱ (۲۰ خط ویژه)

سوالات متداول طلاق توافقی ۱۴۰۲

✔️ انجام طلاق توافقی بدون وکیل با توجه به جلسات مشاوره حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان خواهد برد اما با استفاده از وکیل پایه یک دادگستری که تجربه کافی در زمینه خانواده را دارا باشد بصورت فوری تا ۱۰ روز هم کاهش خواهد یافت.

✔️ شرکت در جلسات مشاوره طبق قانون الزامی است اما اگر این امر باعث مشکلات و مخاطراتی است می توانید با استفاده از یک وکیل متخصص در این زمینه در جلسات حضور نداشته باشید و گواهی عدم سازش دریافت نمایید.

✔️ هزینه طلاق بسته به شرایط توافق و مدت زمان فعالیت وکیل متفاوت است. اما در حال حاضر در شهر تهران حدود ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان محاسبه خواهد شد.

سند ازدواج | شناسنامه یا کارت ملی | وکالت نامه محضری طلاق (الزامی نیست، فقط در صورت اعطای وکالت در طلاق) | توافقنامه مبنی بر نحوه پرداخت یا بذل مهریه، نفقه و حضانت | نظر واحد مشاوره خانواده در دادگاه | گواهی عدم بارداری زوجه | نامه مشاوره بهزیستی

خیر هر یک از طرفین می تواند در مراحل دادگاه خود حضور پیدا کند و طرف دیگر از وکیل استفاده نماید.

در صورتیکه به گروه وکلای پاسارگاد مراجعه نمایید نیازی به حضور در هیچ یک از مراحل دادرسی نخواهد بود.

در صورتیکه زوجه بخواهد با وکالتنامه طلاق که از زوج دریافت کرده است اقدام به طلاق نماید باید به دلیل خلعی بودن طلاق، قسمتی از مهریه خود را بذل نماید.

اگر از شوهر خود وکالتنامه طلاق دارید نگران ممانعت او در این زمینه نباشید زیرا اگر وکالتنامه به درستی تنظیم شده باشد زوج قادر به ابطال آن نخواهد بود.

در صورتیکه بعد از عقد و قبل از برقراری رابطه جنسی، طلاق توافقی اجرا گردد و دختر بتواند باکرگی خود را اثبات نماید، میتواند با حکم دادگاه برای شناسنامه جدید یا سفید اقدام کند.

در صورت ادعای باکره بودن دختر، قاضی او را برای انجام معاینات به پزشکی قانونی ارجاع می دهد و براساس گزارش آن ها حکم را صادر می نماید.

موسسه حقوقی وکلای دادگستر پاسارگاد با در اختیار داشتن بهترین وکیل خانواده در امور مختلف طلاق، مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت و … آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی و قبول پرونده می شود. در موسسه حقوقی وکلای دادگستر، طلاق توافقی بدون نیاز به حضور زوجین در تمامی مراحل و در مدت زمان ۱۰ روز تا یک ماه انجام می پذیرد.

مشاوره حقوقی رایگان