5/5 - (1 امتیاز)

در مناطق شهری، پس از آنکه ساخت بنا به پایان رسید، مالک ساختمان باید از شهرداری محل ملک، درخواست گواهی پایان کار را بنماید. پس از درخواست گواهی پایان کار، مامور و کارشناسان شهرداری از ملک بازدید می‌نمیاند تا ساختمان را براساس نقشه تصویب شده بررسی کنند. علاوه بر این، میزان رعایت ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوط به احداث ساختمان توسط مامورین و کارشناسان شهرداری کنترل خواهد شد. به عبارت بهتر صدور گواهی پایان کار به این معناست ساختمان مورد نظر از نظر رعایت مقررات فنی و ضوابط شهرسازی و سایر سازمان‌های مربوطه مورد تایید می‌باشد. گواهی پایان کار، پیش نیاز اساسی و مهم تنظیم سند رسمی در دفترخانه است. در صورتی که مالک (فروشنده) در هنگام انتقال سند، از ارائه گواهی پایان کار خودداری نماید، خریدار می‌تواند در راستای انجام تعهدات، از مالک درخواست الزام به اخذ گواهی پایان کار نماید.

خط پاسخگویی وکلای دادگستر : ۲۲۹۲۰۵۶۲ – ۰۲۱ (۲۰ خط ویژه)

شرایط الزام به اخذ گواهی پایان کار

در مورد الزام به اخذ گواهی پایان کار باید نکات زیر را درنظر داشت:

  • در صورت تخلف مالک از اخذ گواهی پایان کار، پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع می‌شود.

    اگر سازنده ساختمان با پایان عملیات ساختمان، نسبت به اخذ گواهی پایان کار اقدام نکند: مالک می‌تواند دادخواست الزام به اخذ پایان کار را تسلیم مراجع نماید. در صورت وجود تاخیر از سوی سازنده، می تواند تقاضای خسارت تاخیر هم بنماید.

الزام به اخذ گواهی پایان کار

هزینه دادرسی به دادخواست الزام به گرفتن گواهی پایان کار براساس هزینه دادرسی دعاوی غیرمالی تعیین می‌شود. همچنین قبل از اخذ این گواهی امکان انتقال سند وجود ندارد. اما فروش واحدهای ساختمان بلامانع است. در واقع فروشنده، مهلتی معین را برای اخذ گواهی پایان کار و تنظیم سند در مبایعه‌نامه تعیین می‌کند. اگر ساختمان توقیف باشد، مشکلی برای اخذ پایان کار وجود ندارد.

  • در صورتی که ملک دارای تخلفات به‌گونه‌ای باشد، که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رای به تخریب بنا دهد، رای صادره در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض خواهد بود

  • در مناطقی که شهرداری وجود ندارد، نهادهای تحت نظارت وزارت کشور نظیر دهیاری، بخشداری، فرمانداری، استانداری و … اقدام به صدور گواهی پایان کار می‌کنند.

  • در صورتی که قرارداد پیش فروش بین مالک و خریدار تنظیم شده باشد، باید تعهد فروشنده مبنی بر اخذ گواهی پایان کار و عدم خلافی ساختمان، به طور واضح و با تاریخ و ضمانت اجرا در آن قید شده باشد.

  • در صورتی که مالک از حضور در دفترخانه و انتقال سند خودداری نمود، خریدار باید از اخذ گواهی پایان کار بر روی ملک اطمینان حاصل کند. چرا که در صورت عدم وجود گواهی پایان کار باید همراه با دادخواست اجبار به تنظیم سند رسمی، دادخواست اجبار به گرفتن گواهی پایان کار نیز تسلیم دادگاه شود.

خط پاسخگویی وکلای دادگستر : ۲۲۹۲۰۵۶۲ – ۰۲۱ (۲۰ خط ویژه)

مدارک لازم جهت دعاوی الزام به گرفتن گواهی پایان کار

  • مدارک شناسایی
  • قولنامه و یا قرارداد مشارکت
  • نظر کارشناسان شهرداری مبنی بر پایان عملیات ساخت

در پرونده‌های ملکی نظیر اخذ گواهی پایان کار به دلیل پیچیدگی و طولانی بودن فرآیند رسیدگی و پیگیری، بهتر است از وکیل ملکی استفاده شود. وکیل ملکی خوب می‌تواند رسیدگی به پرونده تا اعلام رای نهایی به نفع موکل را کوتاه نماید و آرامش خاطر به وی برگرداند. موسسه حقوقی وکلای دادگستر پاسارگاد، بهترین وکیل ملکی را به شما معرفی خواهد کرد. برای مشاوره حقوقی با موسسه تماس حاصل فرمایید.